Verksamhetsplan 2025

Året 2025.

Vi har haft två driftspass fram till sista körningen för säsongen 23:e februari. För att spara pengar för både museet och föreningen gjordes ingen besiktning 2024 utan vi nyttjade föregående besiktning fullt ut vilken medgav drift till sista februari 2025. Vid sista drifttillfället kom våra vänner från Alingsås med omnejd upp och hjälpte oss med en del extra servicearbeten, stort tack för den insatsen. Under hösten och vintern har nya dokumentationen och rutinerna använts i stort sett som tänkt och de fungerar bra. Men det är lite mer att tänka på, inte minst för den driftsansvarige övermaskinisten, och vi har till att börja med inriktat oss på de mest viktiga. Vi ska successivt utöka implementeringen så vi följer dom fullt ut. En erfarenhet är att de fungerar som tänkt, man blir påmind om att göra ALLA moment i RÄTT ordning.


Arbetet med att öka personsäkerhet för oss aktiva fortsätter och nästa maskin som står på tur är Rättvik som innebär lite mer eftertanke. Vi kommer att ha några servicetillfällen under våren, bland annat 2-4 maj då vi åter får hjälp av vännerna från Västkusten, och sommaren inför besiktning och höstens uppstart. Exakta körtillfällen för hösten har inte fastställt än men är på gång,


Steampunk har flyttat fram sin träff ca en månad för att se om det drar mer folk – har varit dåligt sen pandemin. Antalet körtillfällen är inte helt spikade och kan påverkas av tillgängliga medel som fortfarande är på en reducerat låg nivå. Jag har aviserat att vi måste ha en större budget till 2026 för att kunna hålla anläggningen i tillräckligt bra skick och att vi får upprätthålla vanan.


Arbetsmiljöverket har gjort om regelverket vilket påverkat utbildningsprojektet. Projektet styrs nu om och anpassas mer mot studier via Studiefrämjandet och liknande då kravet på en formell behörighet har tagits bort i den mening som var i tidigare utgåva av regelverket. Omskrivning och anpassning av utbildningen görs just nu och skall vara klar i början av sommaren.